Ljusterapilampor

ljusterapilampaMånga personer lider av höst / vinterdepressioner på grund av att de inte får tillräckligt mycket ljus vilket leder till att många får en sämre livskvalitet. Den stora frågan som många ställer är om vi människor mår dåligt av mörker? forskarna vet inte säkert. Det kan också vara att man får en mycket sämre livskvalitet under vintern då man känner sig begränsad på grund av mörkret.

Många forskare är dock överens om att bristen på ljus är den stora boven i dramat och att en ljusterapilampa kan hjälp många att må bättre.

Populära Produkter

Forskning

2008 gjorde Cecilia Rastad som är en legitimerad sjukgymnast ett större test på 50 olika personer som visade ett väldigt gott resultat. Efter bara 10 dagar hade redan stora delar av testgruppen halverat sin depressionsgrad med 50% och efter en månad så hade nästan hela gruppen halverat sin depressionsgrad.

Pressmeddelandet går att läsa på forskning.se

Vid uppföljning efter en månad hade depressionsgrad, energibrist (”fatigue”) och dagtidssömnighet minskat till nära normala nivåer, och 39 av 47 personer hade förbättrats minst 50 procent.

 

Hjälper en ljusterapilampa?

De flesta som har provat är väldigt positiva till användandet och kollar man med konsumentverket så finns det inga anmälningar de senaste åren på dessa produkter. Genom att använda en ljusterapilampa på morgonen laddar du ditt batteri inför hela dagen. Med hjälp av ljusterapi ska din hormonbalans påverkas positivt vilket gör att stresshormonet kortisol ökar och att produktionen av melatonin minskar.

Så om du känner dig trött, nedstämd eller har lättare depression på hösten / vintern rekommenderar vi att du provar en ljusterapilampa i kombination med d-vitamin för maximal behandling.

Vi rekommenderar att ljusterapilampan används vid frukosten d.v.s. på matbordet medans du äter din frukost och behandlingen bör gärna uppgå till närmare en timme så lite tidningsläsning underlättar.

Ljusterapi hemma

ljusterapi-hemmaGenom att köpa en ljusterapilampa får du möjligheten till att utföra ljusterapi i hemmet vilket kan anses vara det bästa men det finns en del landsting i Sverige som bedriver egna ljusterapianläggningar. Så det kan vara en god idé att prova ringa landstinget och fråga om de driver någon liknande anläggning nära dig om du vill prova på.

Det kan dock vara ganska omständligt då behandlingen ej görs varje dag och det krävs att man bokar in olika tider men vill man prova på rekommenderas detta varmt.

Ljusterapilampor är dyra, speciellt de lite större och bättre men det har visat sig att det fungerar i både forskningsrapporter men även många läkare / sömnprofessorer rekommenderar dessa ljusterapiprodukter.

Även om de flesta sömnforskare är överens om att ljusbehandlingar ställer om den inre biologiska klockan till det bättre så behövs det mer forskning och inom de närmsta åren kommer det komma flera tunga rapporter inom detta ämne.

En ljusterapilampa har en belysning upp till 10 000 lux vilket kan jämföras med ett välbelyst kontor som bara har runt 500-600 lux.

Det kan vara värt att nämna att behandlingen bör utföras på morgonen då effekten är som störst då och ljusterapilampor bör ej användas på kvällen då det kan leda till insomningsbesvär för många.

Det mesta som finns ute nu visar på väldigt positiva resultat kring effekterna av ljusterapi.

 

Vad är då lux?

Enheten lux är den så kallade belysningsstyrkan som är lumen per kvadratmeter, d.v.s hur mycket av ljuskällans ljusflöde som träffar en bestämd yta. Vill du veta mer om lux kan du läsa mer om det på Wikipedia.

Lux använder tillverkarna av ljusterapilampor för att tala om hur mycket lux du får beroende på avstånd du har från lampan.

 

Jämförelse av ljusmängd i vanliga miljöer

  • Belysning i hemmet: 50-60 lux
  • På kontoret: 500-600 lux
  • Utomhus i klart solsken: 90 000 - 100 000 lux
  • Sommar molnigt: 25 000 - 40 000 lux
  • Från en ljusterapilampa: 2000 - 10 000 lux